Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
مجتمع

ما قصة الاعلامية ياسمين عز و عروس الاسماعيلية ؟!

تعرضت الاعلامية ياسمين عز الى حملة هجوم عبر مواقع التواصل الاجتماعي بسبب كلامها عن عروس الاسماعيلة وطالب الناشطون محاسبتها وايقاف برنامجها

ياسمين عز وعروس الاسماعيلية

طالبت الاعلامية ياسمين النساء بمسامحة ازواجهن في حال تعرضهم للتعنيف وفي هذا السياق اعتبر المتابعون انها تشجع العنـ.ـف الزوجيتعرضت الاعلامية ياسمين عز الى حملة هجوم عبر مواقع التواصل الاجتماعي بسبـ.ـب كلامها عن عروس الاسماعيلة وطالب الناشطون محاسبتها وايقاف برنامجها  ضد المرأة

كما دافعت ياسمين عن الزوج بقولها :” لرجل بطبعه حامي وحمش، وعلى المرأة أن تحتوي رجلهـ.ـا، فهو هدية ربنا لكِ على الأرض، ونعمة من ربنا عليكِ .. حبيه وحافظي عليه، فهذه العروسـ.ـة بنت ناس وأصيلة ولمت دنيتها، ودارت على شمعتها واحتوت الموقف وجوزها ورجلها … ومش معقول هتبوظ ليلتها وفرحهـ.ـا وحب 13 سنة عشان موقف احنا مش عارفين تفاصيله، مش كل اللي تشوفه أو تسمعه في كاميرا فيديو اتصور في شارع أو في بيت تصدقه”.

واعتبرت ياسمين عز أن سعادة المرأة في وجود الرجل في حياتها، معلقة: “المسامح كريم، ومن تقول من أول ضربـ.ـة أو لمسة أو تكة طلقيه دي مش بتحبك … واللي بتقول لـ.ـك كدة مش هتجيب لك عريس، فمش كل حاجة تحصل من الرجل نقول يلا طلقني، ويقولون “ضل رجل ولا ضل حيطة”.

وتابعت: “عارفين زمان الستات الطيبين كانوا بيقولوا، يا سي محمد يا سي عمر، وهي مأخـ.ـوذة من “سيدي وتاج راسي”، سيقولون نرجع لعصر الجواري لأ … من ترتدي التاج هي الملكة، فأنتِ ملكتـ.ـه، جربي قولي له “عايز إيه يا سيدي وتاج راسي) وشوفي هيعملك إيه، والله ما هيزعلك، دي روشتـ.ـه كدة ونصيحة، اسمعي اللي بيقول لك حافظي على بيتك مش روحي اتطلقي”.

واستكملت: ومين في مصر عمل الفرح ومكنش في خناقة الفرح بلا استثناء .. جارتك وقريبتك وكلنا فهي عين حسد، لازم يوم الفرح تحصل الخناقة.

واختتمت حديثها قائلة: “وضرب الحبيب زي أكل الزبيب، مش أي ضرب ولكن مش من أول تكة أمحيه له تاريخه ممكن تكون غلطة، ألم الدنيا وأقفل على بيتي … العروسة بنت أصول وبنت عيلة، والعريس أنا واثقة أنه يحبها، وطالما لم يتحدثوا في التفاصيل فهي لا تهمنا”.

 ياسمين عز تعتذر

وبعد الحملة التي طالت ياسمين عز توجهت عبر برنامجها كلام الماس بالاعتـ.ـذار عن التصريحات السابقة وبينت انها لم تكن تقصد العنف ضد المرأة وخانتها تعابيرها

ثم تابعت القول :”أنا بعتذر بشكل واضح وصريح إذا كان اللي قلته امبارح أتفهم منـ.ـه اني بدافع عن العنف مش هقول أنه سوء فهم لكن سوء تعبير”

واعتبرت ياسمين عز أن التوفيق لم يحالفها في التعليق على الواقعة، معلقة: “التوفيق خاني إني أوضح اللي كـ.ـنت أقصده واللي قصدته أن إذا كان الاتنين اتصالحوا يبقى همـ.ـا أصحاب القرار وده طبعا مرفوض مننا كمجتمع لكن هما ليهم رأي تاني”

وأكدت أنها ضد استخدام العنف معلقة: “مش محتاجة أقول إني ضد العنف والضرب والإهانة وده اللي قلته امبارح أكتر من 3 مرات”

 

زر الذهاب إلى الأعلى